Čtyřlístek ve službách krále

Mám velmi rád Čtyřlístek, troufám si říct, že jsem četl většinu jeho dílů vyjma asi těch z posledního desetiletí. I proto jsem se animovaného filmu bál, jednak proto, že jsem věděl, jak u nás tyto filmy většinou dopadají a také proto, že mi bylo jasné, že interpretace studia bude určitě jiná, než má (v mých očích je Bobík stále běsnící berserker; má-li někdo pochyb, rád udělám koláž nejlepších výbuchů prasečí zuřivosti z originálních komiksů).

Nakonec se ty největší strachy nevyplnily. Ústřední čtveřice např. nemá směšně pištivé hlásky, jako v Myši, která prochází zdí, ale je nadabována vcelku obstojně (dobrácky-flegmatického siláka Bobíka ještě snesu). Vtipy nejsou až tak prvoplánovité, animace není kdovíjak hrozivá (jednoduché tvary a jasné barvy ke Čtyřlístku určitě patří, jediná výtka je snad ke směšným 2D postavám v davových scénách) a díkybohu nikdo do scénáře nepropašoval žádný mravně didaktický sentiment. Potud dobrá. Ale film bohužel i tak u mě selhal a to díky řadě faktorů, přičemž je nutno poukázat, že řada z nich je právě tím, co dělalo (a snad i dnes dělá) komiks tak skvělým. Vezměme si jich namátkou pár.

Product-placement. Ano, ten je v souvislosti s filmem pořád omílán. Člověk si trochu vzpomene třeba na vynucované obsazování v hraném Machovi a Šebestové. Ovšemže je třeba zůstat nohama na zemi, animátoři se samozřejmě neživí fotosyntézou a ani výrobní prostředky nepadají z nebe. (Je mimochodem smutné, odbočíme-li ke komiksu, že něco, co je tak úzce provázáno s českou kulturou a na čem reálně vyrůstaly dobré tři čtyři generace, se už od počátku 90. let potýká s finančními potížemi.) Otázkou samozřejmě zůstává, zda vysněné dílo stvořit za každou cenu. Ale to ani diskutovat nechci. Spíš chci říct, proč mi to tak vadí.

Čtyřlístek byl vždy nečasový. Postavičky mají stará kamna a jezdí veteránem, zároveň ale mají řadu vynálezů. Časově se jejich dobrodružství mohou odehrávat stejně tak v roce 1955 jako 1985. Když v půlce 90. let musely být s ohledem na novou mládež do komiksu přidány věci jako mobily či internet, sám Němeček se přiznal, že z toho zrovna nadšený nebyl. Zkrátka, i tohle patřilo k tomu kouzlu: Čtyřlístek se neváže k žádné době, k žádnému názorovému proudu (nikdy nebyl ani poplatný minulému režimu, na což vtipně v rozhovorech vzpomínala paní Štíplová). Naše zvířátka žijí v ideálním snovém světě ve fiktivních Třeskoprskách. Ano, je ukotven do české kotliny, tedy do jakéhosi ideálu české kotliny. Pro ně neplyne čas, svět se nemění, všechno je neurčité, klasické, jaksi lidové a domácí. Dílčí změny, jako je třeba právě zavedení internetu či změna uniforem policistů, prostě jen usnadňují novému čtenáři orientaci, ale v zásadě nic nemění.

No… A najednou tu máme Pribináčky, Robby Bubble, Chupa Chups. Pribináček dokonce protlačil svého (otravného) maskota. Do Třeskoprsk, kterými nikdy nepochodovali komunisti, teď přišly konkrétní firmy a docela je znásilnily. Je to, jako kdybychom řekli, že Červená Karkulka nesla babičce buchtu značky Dr. Oetker a nejspíš měla rudou hučku Adidas. Z Karkulky by náhle nebyla věčná archetypální postava, jejíž poučný příběh se může stejně tak odehrávat za starého Říma, v 17. století či v daleké budoucnosti. Ne, je z ní najednou holka z Horní Dolní, která žije v 21. století.

Příběh. Tím klíčovým pro příhody Čtyřlístku je „dobrodružství“. Postavičky se dostanou do nezvyklé situace, do šlamastyky a z té pak vybruslí díky svým schopnostem: Bobík je silák s odvahou a „srdcem na pravém místě“, Myšpulínovi to myslí a taky má cit pro etiku, Fifinka je praktická a Pinďa je outsider, který se ale dovede sebrat a všechny překvapit, když jde do tuhého a když má správnou motivaci. Každý něco umí a hlavně jsou kamarádi, takže problémy překonají (asi nejesenciálněji tohle vypráví díl komiksu č. 280 Ještě, že se máme).

Ve filmu tohle absentuje. Čtveřice sice drží spolu, ale své schopnosti prakticky neprokazují. Ano, Bobík občas za něco silněji zabere a jednou se vrhne pro Fifinku. Jinak se ale chovají převážně hloupě. Pokud většina zvratů vyplývá z toho, že se někdo zachoval pitomě, není něco v pořádku. Už v původních komiksech byl Čtyřlístek týmem takřka profesionálních dobrodruhů. Ano, Pinďa s Bobem se občas pošťuchovali jak kluci, ale jinak tahle čtveřice uměla jet na severní pól, přežít tam a každý věděl, co má dělat. Ve filmu to působí, že má Čtyřlístek plné ruce práce, aby se pro svou hloupost nezahubil sám. Kde jsou ti cestovatelé, detektivové a vynálezci? Tohle je jen partička komediantů, která se náhodou dostane do problémů a stejnou náhodou z nich vykřeše, asi ve smyslu Carreyho filmu Blbý a blbější.

Další je napětí. Ano, Fifinka tu je dokonce málem popravena, ale kupř. policisté či zločinci nemají ani pistole a směšně kolem sebe míři baterkami. Ovšem, je to pohádka, jen bych rád připomněl, že v celých dějinách komiksu bylo střílení z pistolí či samopalů po Čtyřlístku na denním pořádku a každý druhý záporák se je snažil regulérně zabít. V díle č. 243 Bezpečný dům instaloval Myšpulín do domu mimo jiné kuši, která měla případného lupiče probodnout naskrz, což je v daném komiksu i explicitně nakresleno. A vůbec, proč se film radši netočí kolem původního nemesis Čtyřlístku, Zádrhela? Magistr Kelly je dost slabý záporák. Jeho démonický parťák Zimozel sice působí relativně mocně, ale je přemožen, ehm, Fifinčiným čistým srdcem. Ach, jo.

K původnímu Čtyřlístku zkrátka patřila i jistá… drsnost. I proto se tak líbil. Nementoroval (až na pár výjimek, jako např. ohledně stání v MHD či marihuany), měl jednoduchou kresbu a občas byl do správné míry tvrďácký. Děti, zejména asi spíš kluci, nechtějí do bavlnky obalované miloučké pohádečky. Ovšem, děj musí být morálně nezávadný, Myšpulín nemůže někoho prostě odprásknout devítkou, vyklátit Fifinku a dát si panáka, ale zároveň v něm potěší jakékoliv rošťáctví (které mi např. úplně chybí ve Foglarově díle). Bobík a Pinďa se perou, kdokoliv ze skupinky dokáže propadnout běsnícímu hněvu, Bobíkova pěst se mění na železné kladivo (sešit Čtyřlístek: Tajemství Atlantidy, druhý ze dvou příběhů). Jsou to sice zvířátka, ale zároveň jsou to jaksi víc lidi a jsou nám se svými obyčejnými slabostmi a běžným smyslem pro humor víc blízcí, než třeba právě Rychlé šípy,

Obecně taky nic proti staré Praze, ale šlo podle mě vymyslet něco lepšího. Ke všemu, když se druhý Kozlí příběh těší takové negativní kritice a moc lidí asi na něco podobného není hned naladěno. Příběh ani navíc moc nedává smysl, má logické díly, finále zrovna dvakrát negraduje a celkově mám pocit, že bych z fleku vymyslel mnohem lepší příběh. Vlastně, proč vymýšlet… vyšlo tolik skvělých sešitových dobrodružství. Proč jedno neadaptovat? Půjde se cestou conanovských filmů, kdy je tolik zajímavých předloh a přeci se tvůrcové vždy zmůžou jen na nemastný neslaný revenge movie?

Humor. Tím jsme se vlastně dostali k humoru. Ten v komiksech vychází většinou právě z podstaty postav. Kluci si věří, ale nejsou, oproti Fifince, příliš praktičtí. Bobík či Myšpulín občas běsní. Pinďa se dostává do legračních „prekérek“ (ve filmu už to snad bylo až trapné). Tohle ve filmu skoro není. Vtipy jsou buď prvoplánovité, někdy až příliš banální a nízké (Pinďův prd), nebo naopak až moc suchopárné a nevýrazné. Snad jen jedinkrát jsem se zasmál s filmem a ne na jeho účet a to když si vyhrál s tím, že stanice policie byla hned vedle „vykrádaného“ klenotnictví a policisté jeli k zásahu autem. A pak tu máme třeba vtipy na téma „blázinec, ve kterém si každý myslí, že je nějaká slavná osobnost“, což mi připomnělo Arabelu a připadal jsem si jak v třicet let staré komedii.

Písnička. Nepíšu „písničky“, protože jsem napočítal jednu. Asi k tomu ani moc nemám říct, jen osobně nemám rád, když se v animáčích zpívá a do Čtyřlístku mi to nesedlo dvojnásob.

One Response to Čtyřlístek ve službách krále

  1. Marie Prčková napsal:

    Já, bývalá učitelka, protestuji proti tomu, aby byl Pinďa nazýván „autsajdrem“ a nesamostatným zvířátkem, které je sotva dostatečné. Nemohu nepřipomenout, že Zajícovi jsou naši sousedi a nejsou takoví, že Zajíčková je účetní na Hradě a též to na ní nesedí, dále že Zajíčka jsem učila a nebyla blbej, Králíkovy chodily vedla do třídy a na ně to nesedí taky. Znovu opakuji PROTESTUJI!

Leave a Reply

Name and Email Address are required fields. Your email will not be published or shared with third parties.